Samenvatting OpenLabs maart & april 2021

Op 30, 31 maart en 1 april 2021 vonden drie zogenaamde OpenLabs plaats. Deze online bijeenkomsten waren gepland om samen verder te praten over de ruim 160 reacties die eerder op de interactieve kaart zijn gegeven. Alle geïnteresseerden konden in deze OpenLabs hun mening en bijdrage aan de visie geven. Tijdens de OpenLabs hebben 24 inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden verder gesproken over de reacties op de interactieve kaart.

Wat vinden de deelnemers

Uit de gesprekken blijkt dat de deelnemers het gebied nu rommelig vinden. Ook vinden ze dat de functies nu niet goed bij elkaar passen. De deelnemers hebben daarna verteld hoe het gebied aantrekkelijker kan worden gemaakt.

Op alle avonden geven de deelnemers aan dat ze meer groen en een betere toegang tot dit groen belangrijk vinden voor recreatie en ontspanning. Ze hopen dat de rivier ook in de toekomst goed te zien blijft voor wandelaars en fietsers. Het gebied zou ook een mooie en prettige plek zijn om te wonen. Verkeer(s)veiligheid en bereikbaarheid worden daarbij als voorwaarden genoemd.

Een andere wens is dat de functies die er zijn en die er in de toekomst komen zich meer naar het water richten. Dat kan in de vorm van watergebonden (bedrijfs-)activiteiten, kansen voor recreatieve voorzieningen zoals horeca of een zandstrand en een beter uitzicht op de rivier vanaf de kade.

Ten slotte vinden de deelnemers de cultuur en historie van Ridderkerk en de rivieroevers heel belangrijk. De deelnemers zien het dorpse en historische karakter van Ridderkerk straks graag terug in het ontwerp en de uitstraling van gebouwen.

Hier vindt u de presentatie die is gegeven tijdens de OpenLabs van 30, 31 maart en 1 april 2021. Tijdens de OpenLabs zijn er ook woordwolken gemaakt.